Når du trolig skal gjennomføre den dyreste investeringen i livet, da er det trygt å ha en av oss i OBRON ved din side.
Det er mye å passe på og kontrollere når du skal ta over din nye bolig gjennom en overtakelsesforretning iht. bustadsoppføringslova.
Med oss ved din side kan du være sikker på at boligen du har kjøpt får den riktige kvaliteten, at den overleveres etter det som er avtalt og til en riktig pris.
Ved kjøp av ny bolig etter bustadsoppføringslova, står selve overtakelsen og overtakelsesforretningen sentralt. Du som kjøperen får endelig tatt i bruk boligen etter trolig å ha ventet lenge på denne dagen. Entreprenøren ser også frem til du skal ta over boligen. Det gir ham mulighet til å avslutte prosjektet, og få utbetalt sluttoppgjøret for sitt arbeid. Dersom arbeidet er fullført og forbrukeren har tatt boligen i bruk, anses boligen overtatt selv om det ikke er avholdt overtakelsesforretning. I så fall risikerer kjøperen å overta boligen uten å avdekke mangler som kunne blitt oppdaget ved en overtakelsesforretning. Forhold som kjøperen ikke påpeker anses som hovedregel akseptert, med mindre det er snakk om skjulte mangler.
En overtakelse av en bolig utføres som regel med to befaringer, en forhåndsbefaring og en overtakelsesforretning. Formålet med overtakelsesforretningen er å foreta en grundig visuell gjennomgang av boligen med begge parter til stede, for å kontrollere at entreprenørens arbeid samsvarer med partenes avtaler.
Forhåndsbefaringen skjer som regel to til tre uker før overtakelsen. Formålet med befaringen er å avdekke feil eller mangler som entreprenøren kan utbedre før selve overtakelsesforretningen. Eventuelle feil eller mangler føres opp i en protokoll slik at partene får en oversikt på hva som skal utføres før selve overtakelsen.
På selve overtakelsesdagen skal det utføres en formell overtakelsesforretning. Det kontrolleres at feil eller mangler fra forhåndsbefaringen er utbedret og eventuelle nye føres inn i en såkalt overtakelsesprotokoll. Formålet med overtakelsesforretningen er å foreta en grundig visuell gjennomgang av boligen med begge parter til stede, for å kontrollere at entreprenørens arbeid samsvarer med partenes avtale.
På landsbasis er vi i OBRON totalt 22 takst og eiendomsrådgivere. I tillegg har vi 10 tilknyttede spesialrådgivere innen bygg, prosjektledelse, økonomi og juridiske fagfelt. Vi er et selskap med høy faglig kompetanse innen taksering, bygg, eiendomsmegling og eiendomsrådgivning. Våre kunder er privatkunder, offentlige, meglere, utbyggere, eiendomsbesittere, advokater, borettslag, byggherrer og forsikringsselskap.
Eiendomsverdi, avdekket og sikret
Ta kontakt for å motta et tilbud på takstoppdrag eller andre bygg- og eiendomstjenester.
Merk at dette ikke er en endelig bestilling, kun en forespørsel. Vi tar kontakt med deg så snart vi ser henvendelsen.
Alle felt med (*) er påkrevd
© 2021 Obron Gruppen AS - Utviklet og designet av Verdi Media Norge AS
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.