Vi bistår deg i å dokumentere ditt krav ved en reklamasjon.
En reklamasjonsrapport er en teknisk fagkyndig rapport som i prinsippet er en utvidet skadetakst hvor det foretas en teknisk vurdering og en faktainnsamling av det reklamerte forhold. Vi avklarer årsak, omfang og konsekvens, teknisk og økonomisk. Det gjøres vurdering opp mot referansenivå, lov- og forskriftskrav, preaksepterte løsninger og fagmessig utførelse samt hva som er gitt av opplysninger og hva som er avtalt.
Gjennom en befaring vil vi foreta en grundig kontroll, vurdering og dokumentasjon av de reklamerte forhold og de påpekte avvik, samt sjekke om det foreligger en mangelfull leveranse opp imot en kjøpekontrakt, kontrakt med entreprenør eller andre avtaler.
Vi foretar ikke juridiske vurderinger. Det overlates til de som kan juss, advokater.
Vår reklamasjonsrapport vil dokumentere alle kostnadene som skal til for å utbedre alle avvik i en reklamasjonssak.
Reklamasjonsrapport er aktuelt i forbindelse med eierskifte, ved kjøp av ny bolig fra en utbygger eller ved byggefeil fra entreprenører / byggefirmaer.
Våre konsulenter og takstmenn har lang erfaring med reklamasjoner ved både eierskifte og utførte byggearbeider. Vi har også erfaring fra eierskifteforsikring (boligselger- / boligkjøperforsikring).
Avhendingsloven § 4-19 regulerer reklamasjonsretten og klageretten ved kjøp av bolig eter avhendingsloven. Det er viktig å ha kjennskap til den absolutte og den relative reklamasjonsfristen når man skal klage på feil eller mangler etter boligkjøp. En kjøper kan miste retten til å rette krav mot selger dersom man ikke reklamerer i tide.
For nye boliger solgt etter Bustadoppføringslova er tilsvarende regelverk knyttet til reklamasjoner regulert i Bustadoppføringslova § 30.
Tilsvarende gjelder for håndverkertjenester som er regulert i bl.a. Håndverkertjenesteloven § 12.
Det er den absolutte reklamasjonsfristen ved kjøp etter Avhendingsloven , Budstadoppføringslova og tjenester etter lov om håndverkertjenester som er 5 år. Fristen starter å løpe ved overtakelse av boligen.
Det er den relative reklamasjonsfristen som er den viktigste og mest praktiske fristen. Utgangspunktet er at den relative fristen begynner å løpe fra det tidspunktet kjøper oppdaget, eller burde ha oppdaget avviket. Tilsvarende heter innen rimelig tid etter at forbruker oppdager eller burde ha oppdaget avviket heter det i Bustadoppførigslova og Håndverkertjenesteloven.
Hvor langt tid er «rimelig tid»? Denne fristen er for avhendingsloven konkretisert i en høyesterettsdom som sier at man må reklamere innen 2-3 måneder etter at mangelen ble oppdaget. Fristen på 2-3 måneder henger sammen med kjøperens undersøkelsesplikt før boligkjøpet gjennomføres / ved overtakelse. En tilsvarende praksis legges også til grunn etter Bustadoppføringslova og Håndverkertjenesteloven.
Hvis du oppdager et avvik eller mener arbeidet som er gjort ikke holder mål, må du reklamere så raskt som mulig til selger eller håndverker.
På landsbasis er vi i OBRON totalt 22 takst og eiendomsrådgivere. I tillegg har vi 10 tilknyttede spesialrådgivere innen bygg, prosjektledelse, økonomi og juridiske fagfelt. Vi er et selskap med høy faglig kompetanse innen taksering, bygg, eiendomsmegling og eiendomsrådgivning. Våre kunder er privatkunder, offentlige, meglere, utbyggere, eiendomsbesittere, advokater, borettslag, byggherrer og forsikringsselskap.
Vi sikrer dine verdier innen bygg og eiendom
Ta kontakt for å motta et tilbud på takstoppdrag eller andre bygg- og eiendomstjenester.
Merk at dette ikke er en endelig bestilling, kun en forespørsel. Vi tar kontakt med deg så snart vi ser henvendelsen.
Alle felt med (*) er påkrevd
© 2021 Obron Gruppen AS - Utviklet og designet av Verdi Media Norge AS